dinsdag 8 januari 2013

Brief uit de gevangenis van St-Gillis

Mensen die in elkaar geslagen en vernederd worden, het is onze dagelijkse realiteit hier in de hoge veiligheidssectie in de gevangenis van Sint-Gillis, de vleugel B vol cachotten. De vleugel werd 3, 4 maanden geleden hernieuwd geopend, we hebben hier allemaal een individueel regime en ze hebben de ergste, meest provocerende cheffen bij elkaar gebracht.

Een paar dagen geleden hebben ze hier Ali El Ouakadi binnengebracht in de ziekenboeg, volledig toegetakeld door de Mechelse politie die was binnengevallen in de gevangenis na een bezetting van de binnenplaats. Even later kwam Lahoucine El Haddouchi hier toe, hij werd KO geslagen door de politie. Ook zijn broer Hassan werd geslagen door de politie.

Lahoucine zit ook hier op de vleugel, maar de cheffen doen er alles voor om te voorkomen dat we elkaar helpen. Als er iemand iets nodig heeft, eten, of iets anders, verbieden ze het als we elkaar willen helpen. Het eten is oneetbaar, ze maken drama's van kleine dingen zoals drank buiten brengen op de wandeling. We worden constant gefouilleerd, het lijkt het wel een militair kamp zoals in Merksplas. We moeten van die kartonnen, grijze broeken dragen. De raampjes zijn hier echt klein, je kan nauwelijks naar buiten kijken. Als je het minste terugzegt, krijg je meteen tuchtrapport en cachot. Het is hier onmenselijk. Ze proberen ons psychologisch kapot te maken.

Ze willen ons hier zot maken op de vleugel. De vaste kwartierchef van vleugel A, Effix, komt hier geregeld langs om boel te zoeken. Hij staat gekend om jongens in elkaar te slagen, en mensen zonder papieren. Anderhalve maand geleden had ik nog ruzie met hem. Ik zei hem “Probeer eens met mij te doen wat je met anderen doet.” Hij kreeg schrik en drukte de alarmknop in. Het interventieteam van cipiers is gekomen en hebben mij in de boeien gelegd en in het cachot gestoken. Een andere chef doet de spanning zo stijgen, ze wil dat we allemaal doorslaan. Vandaag (26 november) heeft iemand hier zijn arm opengesneden met een scheermesje. Hij was naar buiten gegaan met zijn training over zijn grijze gevangenisbroek (het is koud buiten!) en daarvoor had hij van een chef 15 dagen cachot gekregen. Sommige kwartiercheffen zijn echt hoerezonen.

Maar sommigen willen de boel hier omdraaien.

Toen Ali en Lahoucine hier toegetakeld zijn toegekomen, ben ik kwaad geworden en heb ik boel gehad met de adjudant. Ik heb ook in mijn cachot kapotgemaakt wat ik kon, niet veel dus. Ik heb een tuchtrapport, morgen moet ik voorkomen. We hebben ook even geweigerd om terug te komen van de wandeling, maar de weersomstandigheden en de lage moraal maken het er niet gemakkelijk op. Hier zitten veel jonge gasten die denken dat ze niets kunnen doen. Er wordt constant gechanteerd met het afpakken van bezoek, het enige wat we hier hebben. De bezoekerszaal is piepklein en je moet vroeg op de lijst staan en niet iedereen kan bezoek krijgen. De spanning stijgt en stijgt, we zitten hier 22 uur op 24 op cel, de cheffen maken ons zot en in plaats van de woede op hen uit te werken, vechten de gevangenen het onder elkaar uit. Er is meer en meer ruzie op de wandeling.

Zaterdagochtend (22 nov) is iemand kunnen ontsnappen. Zijn broer is met hem verwisseld na het bezoek. Zijn broer heeft de hele zaterdag en zaterdagnacht in de gevangenis doorgebracht. Ze zijn er pas zondagochtend achter gekomen. Ze zijn totaal voor schut gezet. En nu moeten we het allemaal bekopen. Bij de celgenoot van de ontsnapte gevangene is een hele knokploeg binnengevallen, en hij heeft 9 dagen cachot gekregen. Omdat zijn celgenoot ontsnapt is? Een pure vergeldingsactie.
De media wil die jongen zwartmaken door terloops even te zeggen dat hij voor verkrachting zit, terwijl iedereen weet dat het over een stukgelopen relatie gaat. Zeggen dat hij een verkrachter is, is een pure leugen. Een maand geleden is zijn broer overleden, en ze hebben hem niets gegund. Hij heeft hem niet meer mogen zien. Niets.

Over 8 maanden kom ik buiten. Stel uzelf eens de vraag, hoe komt een mens buiten na zoveel jaren te hebben doorgebracht in dergelijke omstandigheden? Door alles wat ik hier gezien heb en meegemaakt heb, kom ik buiten met alleen maar meer woede.

Uit de hoge veiligheid van Sint-Gillis,
Hakim El Ghazouani