zondag 6 maart 2011

Agressie - stakingen bij de MIVB

Mivb staakt, metro-tram- en busverkeer ligt stil

Gisteren lag in Brussel al het metro-tram- en busverkeer stil. De luidsprekers in de stations wisten ons te vertellen dat het om een veiligheidsincident ging. Ergens een tram ontspoort? Een technisch defect misschien? Nee hoor. De avond voordien had een man een chauffeur aan het einde van z'n shift een vraag gesteld, er ontstond ruzie tussen de twee, de chauffeur verkoopte de man een vuistslag en de twee tuimelden in een vechtpartij. En dan zijn er van die honden bij de MIVB die niet snel genoeg kunnen zijn met moord en brand te roepen en in staking te gaan. "We zijn de voorvallen van agressie grondig beu en we eisen meer veiligheidspersoneel". Minister van mobiliteit Brigitte Grouwels en burgemeester van Brussel Freddy Thielemans hadden maar even nodig om te beslissen dat die nieuwe agenten er komen. Momenteel wordt zelfs overwogen ze bij het leger te gaan zoeken. Op termijn zal de MIVB de nieuwe manschappen zelf opleiden, tot als dat in kannen en kruiken is zal een privéfirma ingeschakeld worden om de nodige spieren te laten rollen in verschillende stations, en het MIVB-personeel een groter veiligheidsgevoel te geven.
Ja ja, ze zijn snel met staken als het gaat om meer controle. De solidariteit blijkt altijd groot als men het heeft over meer blauw op straat.
Pas op. Als we het even hebben over agressie op de metro. Ik, en ik denk dat ik niet alleen ben, heb er enorm mee te kampen. Ik vind heel dat metrogebeuren bijzonder agressief. Laatst daalde ik af in een station, hadden ze er poortjes neergezet. Ik wou er achter iemand mee door wandelen maar was net niet snel genoeg. Ik werd prompt herleid tot broodbeleg. Hoorde ik later dat ze de tijd waarop deze poortjes dichtslaan zelfs hebben verkort, omdat velen blijkbaar hun kans waagden. Maar dus, deze poortjes hadden me eerder agressief te grazen genomen. En alsof dit nog niet volstond kwam er een geüniformeerd personage op me af die het toch nog nodig vond me duidelijk te maken dat wat ik deed niet de bedoeling was. De man was opgewonden, mja... redelijk agressief zelfs. Eindelijk dan toch op de metro geraakt. Nog geen twee haltes verder kwam er een bende in het metrostel die mensen lastig begon te vallen. Alweer agressie. Iedereen moest een vervoersbewijs voorleggen, diegenen die het vertikt hadden eentje te kopen werden getrakteerd op een boete. Diegenen die geen ticket hadden, waarvan dan de identiteitspapieren werden geëist en deze niet konden voorleggen, werden vastgehouden totdat de politie kwam aandraven om de persoon te arresteren en indien nodig naar een gesloten centrum te voeren. Ik hoef u waarschijnlijk niet te vertellen dat deze flikken en controleurs zich agressie en intimidatie al lang hebben eigen gemaakt, om zo de mensen altijd opnieuw hun gezag te doen slikken. Och, agressie, het zal dan ook hun deel zijn. De controle, de altijd gesmeerde samenwerking met de flikken, de constante afperserij. Redenen genoeg om in hun enkels te bijten, hun machinerie kapot te slaan en op hun gezag te spuwen...