vrijdag 9 augustus 2013

De hoge veiligheid vernietigt mijn maten

Ik zit opgesloten in Brugge, ik heb 10 jaar gezeten, ze hebben mij de volledige straf laten uitzitten, maar over twee weken, op 24 augustus 2013 om 18u ben ik buiten.

Enkele dagen geleden heb ik vernomen dat ze mijn jeugdvriend Yousri El Attar naar de kelder hebben gestuurd, naar de hoge veiligheid hier in de gevangenis van Brugge. Ze hadden hem een tuchtmaatregel opgelegd. Op het papier dat de genomen maatregel rechtvaardigt, stond alleen maar: Hakim Ghazouani, mijn naam, niets anders. Zeg me niet dat dat een reden is, dat is te gek voor woorden.

Yousri is een gevangene die zich niet laat doen, het komt dus dikwijls tot gevechten met de cipiers. In Sint-Gillis was hij opgesloten op de vleugel B, dat is de strikte vleugel. Hij kon er niet meer tegen, twee douches per week en vaak nog minder, en cipiers die op gevangenen slagen voor niets. Zoals zovele anderen wilde hij zijn transfer en hij heeft het moeten losrukken van de directie. Hij heeft vijf cipiers in elkaar geslagen, waarvan twee klacht hebben ingediend. Hij gaat zeker en vast daarvoor nog moeten boeten. Drie weken geleden kwam hij hier toe in de gevangenis van Brugge, hij werd opgesloten op vleugel 31, daar waar je alleen bent op cel. Een strikte vleugel met een 10-tal cellen.
De directie weet zeer goed hoe hij is, de cipiers ook. Ze hebben hem dus gezocht, ze hebben hem gezocht tot de stoppen doorslaan. Hem een maatregel opleggen zonder dat hij iets gedaan heeft. Hem zeggen, voilà, nu kom je niet meer buiten en basta, ze wisten goed dat hij dat niet zo zou laten. Hij heeft dus zijn cel overhoop gegooid en in zijn buik gesneden met een Gilette. Zij hebben hem ertoe aangezet om dat te doen. Ze willen hem neerhalen, ze provoceren hem.

Normaal gezien passeert de procedure voor een plaatsing in de hoge veiligheid via de Minister van Justitie. Om Yousri naar beneden te brengen, was er slechts een telefoontje van de directrice De Loof nodig naar Hans Meurisse (directeur-generaal van de gevangenissen). Hij zei meteen: ok, breng hem naar de hoge veiligheid. Elke gevangenis heeft zijn eigen wet, hier sturen ze mensen naar hoge veiligheid voor twee keer niets. Ze zijn hem 's ochtends komen halen na de wandeling en ze hebben hem naar de kelder gebracht.
Ik heb enkele woorden met hem kunnen wisselen via het raam en ik heb aan zijn stem gehoord dat hij de isolatie niet meer aankan. “Ze hebben het echt op mij gemunt, 't is niet meer mogelijk.” zei hij. Ik ken hem sinds we kleine gasten waren, ik weet wanneer hij ok is en wanneer echt niet. Nu gaat het echt niet. Bovendien zijn er cheffen die me zeggen dat hij het zelf zoekt, dat hij daar goed zit, die moeten ziek zijn in hun kop.

In de hoge veiligheid zijn ze mensen gek aan het maken. Ze willen hem doden, met hun psychiaters, en hun medicijnen, zij geven hem dat allemaal. Op dit moment mag niemand daar bezoek hebben, behalve één die zich goed gedraagt. Om via een transfer daar weg te geraken, heeft een andere gevangene het gerucht verspreid dat enkele lange straffen die daar opgesloten zitten wilden ontsnappen, en sindsdien, geen enkel bezoek meer. Het was een grote leugen. Die gasten daar hebben niets, elke dag zijn er celfouilles.

Die directrice De Loof die hem de maatregel had opgelegd, is net terug van verlengd verlof. Op 23 februari 2013 kreeg ze nog een slag op haar gezicht, nadat ze een gevangene kwam inlichten dat zijn regime ging verzwaren. Ze had een gebroken neus, de gast werd naar de kelder gebracht en zij nam vakantie. Ze is pas sinds 2,3 weken terug en ze heeft het echt op ons allemaal gemunt, ze is zoals een pitbull. Je zou zeggen dat ze haar hart in het kastje laat als ze hier binnenkomt.

Toen ik hoorde dat mijn vriend daar zit, voor helemaal niets dan nog, heb ik het zwaar op mijn zenuwen gekregen. Ik kan dat niet zomaar laten gebeuren. Maar wees gerust, ik vergeet niets.
Serieus, wat is dat allemaal? Mensen opsluiten in hoge veiligheid voor zever in pakskes, dat is te geschift voor woorden. Dat moet stoppen. De personen die daarover beslissen zijn echt onwaardig. Mensen moeten weten wat hier gebeurt...

6 augustus 2013, gevangenis Brugge, Hakim Ghazouani.